Per 1 januari is fase 2 ingegaan voor de afvalinzameling. Deze wijziging kon u al lezen op http://www.wesepe.nl/2015/01/blik-sap-en-zuivelpakken-bij-plastic-verpakkingen/. Niet iedereen is even blij met de nieuwe manier van inzamelen. Draagvlak voor scheiden is er wel, maar inzamelen met plastic zakken ‘die al scheuren als je ernaar kijkt’, zoals een Wesepenaar onlangs opmerkte, krijgt minder draagvlak.
Op maandag 19 januari wordt hierover in de gemeenteraad gesproken. Er wordt aan de gemeenteraad gevraagd in te stemmen met de koers naar invoering van Omgekeerd Inzamelen tweede fase. Verantwoordelijk wethouder hiervoor is Marcel Blind. Onderdeel van de plannen is om een pilot te draaien in één wijk in de gemeente. Misschien is dit voor Wesepe een kans om zo snel mogelijk af te komen van de zakken voor het inzamelen van plastic, blik en drankverpakkingen van karton met folie? Hieoronder het voorstel voor de gemeenteraard:
Voorstel tot het instemmen met de koers naar invoering Omgekeerd Inzamelen tweede fase
INLEIDING
Op 18 november 2013 heeft de toenmalige raad het volgende besloten:
1. per 1 januari 2015 over te gaan tot de invoering van de tweede fase Omgekeerd Inzamelen zowel in de kernen als in het buitengebied;
2. in 2014 de tweede fase Omgekeerd Inzamelen (technisch) voor te bereiden door de infrastructuur aan te passen;
3. € 180.000, – beschikbaar te stellen uit de egalisatievoorziening afvalstoffen voor het invoeren van de tweede fase Omgekeerd Inzamelen;
Een belangrijke voorwaarde, die is verbonden aan de daadwerkelijke invoering van de tweede fase Omgekeerd Inzamelen is de mogelijkheid om drankenkartons en blik gescheiden te kunnen inzamelen. Na het besluit zijn er verkiezingen geweest en is een nieuw Coalitieakkoord opgesteld. Hierin is het volgende opgenomen ten aanzien van de inzameling van afvalstoffen:
“Bij het geformuleerde doel van duurzaamheid past het op efficiënte wijze gescheiden inzamelen van herbruikbare afvalcomponenten en het terugdringen van de hoeveelheid restafval. Voordat fase twee van omgekeerd inzamelen wordt ingevoerd, dienen kunststof, drankenkartons en blik gescheiden ingezameld te worden. Daarna wordt bezien of uitvoering wordt gegeven aan het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval of een andere, betere (maatwerk)oplossing. Bij de inwoners dient een groot draagvlak te blijven voor (de ontwikkeling in) de scheiding van afvalcomponenten en de gescheiden inzameling.”
In dit voorstel vragen wij u in te stemmen met de koers, die wij willen volgen voor de invoering van fase twee Omgekeerd Inzamelen, waarbij wij uitvoering geven aan het raadsbesluit. De koers wordt onder het kopje “draagvlak” in een beknopte versie weergegeven. De uitgebreide beschrijving treft u aan in de bijlagen.
BEOOGD RESULTAAT
Instemming voor de koers, die wordt ingezet voor het vervolg van de invoering Omgekeerd Inzamelen
tweede fase.
KADER
De kaders voor dit voorstel worden gevormd door het Afvalbeleidsplan 2010 – 2015, het Landelijk
Afvalbeheerplan 2009-2021, de door u vastgestelde nieuwe inzamelstructuur voor afvalstoffen (ook wel
bekend als het “Omgekeerd Inzamelen”), het besluit van 18 november 2013 en het Coalitieakkoord 2014 –
2018.
ARGUMENTEN
Het voorstel past binnen de kaders van het Afvalbeleidsplan 2010 – 2015 en beoogt te voldoen aan de normen uit het Landelijk Afvalbeheerplan 2009-2021. Het voorstel geeft invulling aan de door de raad vastgestelde nieuwe inzamelstructuur voor afvalstoffen, ook wel bekend als het “Omgekeerd Inzamelen” en het besluit, dat genomen is over de invoering van de tweede fase Omgekeerd Inzamelen.
De eerste fase Omgekeerd Inzamelen is op 1 maart 2012 gestart en omvatte het volgende:
– GFT en grof tuinafval aanbieden tegen een nultarief;
– Herintroductie van de GFT-inzameling in het buitengebied;
– Verlaging van de inzamelfrequentie van restafval van één maal per twee weken naar één maal per vier weken;
Uit de rapportage van Omgekeerd Inzamelen eerste fase kan geconcludeerd worden, dat de nieuwe werkwijze succesvol is gebleken en dat de tweede fase het succes nog verder kan verhogen. In de tweede fase van Omgekeerd Inzamelen wordt het restafval niet meer huis aan huis opgehaald. Huishoudens kunnen zelf op elk gewenst moment het restafval wegbrengen naar ondergrondse verzamelcontainers. De ervaring leert (pilot Hoonhorst en Zwolle), dat een verminderde service op restafval een positieve invloed heeft op het scheidingsgedrag van de huishoudens en indirect op de CO2- uitstoot. De nuttig toepasbare grondstromen plastic, drankenkartons en blik worden huis aan huis ingezameld met behulp van een container (de voormalige restafvalcontainer) waardoor de service op de nuttig toepasbare grondstromen wordt verbeterd. De plastic zakken voor kunststof zullen uit het straatbeeld verdwijnen.
Bovenstaande wijzigingen willen wij met ingang van 1 januari 2016 invoeren, waarbij we starten met de kernen Olst en Wijhe. In het besluit van 18 november 2013 is aangegeven, dat ook het buitengebied wordt meegenomen in de tweede fase Omgekeerd Inzamelen. Gelet op de pilots, die nog lopen voor het buitengebied, wordt voorgesteld om het buitengebied als laatste op te pakken in het traject naar Omgekeerd Inzamelen tweede fase. De ervaringen uit de pilots bij andere gemeenten kunnen dan worden meegenomen. Mogelijk dat voor maatwerkoplossingen wordt gekozen. Over de wijze, waarop het buitengebied uiteindelijk wordt meegenomen in de tweede fase Omgekeerd Inzamelen wordt u in de loop van 2015 nader geïnformeerd.
DRAAGVLAK
Per 1 januari 2015 worden drankenkartons en blik gescheiden ingezameld. Hiermee wordt voldaan aan de
voorwaarde, die de raad heeft verbonden aan de daadwerkelijke invoering van de tweede fase Omgekeerd
Inzamelen. Dit betekent dat per 1 januari 2015 gestart kan worden met de gescheiden inzameling van
drankenkartons en blik. De wijze waarop per 1 januari 2015 uitvoering kan worden gegeven aan het
vervolg van fase één Omgekeerd Inzamelen is onderzocht op basis van vier scenario’s. Deze vier
scenario’s zijn samen met ROVA ontwikkeld om te onderzoeken, welke alternatieven er zijn ten aanzien
van Omgekeerd Inzamelen tweede fase.
Het zijn de volgende vier scenario’s:
0-scenario: Continueren fase één van omgekeerd inzamelen;
Scenario 1: Inzameling wordt conform het raadsbesluit van 18 november 2013 ingevoerd, dit betekent dat de nuttig toepasbare grondstromen huis aan huis worden ingezameld en het restafval naar een ondergrondse container moet worden gebracht;
Scenario 2: Dit scenario gaat uit van maatwerk. Inwoners kunnen kiezen, of gebruik maken van de ondergrondse restafvalcontainer of gebruik blijven maken van een mini-container voor restafval (inzameling één keer per acht weken);
Scenario 3: Inzameling restafval met toepassing van mini-containers voor restafval en deze met een minimale frequentie inzamelen (vier keer per jaar);
Uit het onderzoek is gebleken dat scenario 1 op verschillende onderdelen het beste scoort. Dit is het scenario, waartoe op 18 november 2013 is besloten.
Wij vinden het belangrijk dat voldoende aandacht wordt besteed aan draagvlak onder onze inwoners. Om draagvlak te creëren wordt (is) het volgende ingezet:
• Een werkbezoek aan ROVA voor raadsleden. Tijdens het werkbezoek zijn raadsleden geïnformeerd over de wijze waarop Olst-Wijhe verbonden is aan ROVA en zijn de ambities voor de toekomst uiteengezet. Hierbij is uitgelegd waarom de weg naar omgekeerd inzamelen zo belangrijk is om invulling te kunnen geven aan de ambities voor de toekomst. Het werkbezoek heeft plaatsgevonden op 5 november 2014;
• Een bezoek aan Steenwijkerland (wijk Gagels, Omgekeerd Inzamelen tweede fase) met raadsleden, een afvaardiging van Plaatselijke Belangen, ouderenbond, betrokken inwoners en andere geïnteresseerden. Betrokkenen kunnen in de praktijk zien en horen wat Omgekeerd Inzamelen fase twee inhoudt en betekent voor de inwoners;
• Begin 2015 een korte pilot (ongeveer drie maanden) draaien in een wijk, binnen onze gemeente om inzicht te krijgen in zaken, waar nog een oplossing voor gezocht moet worden in de praktijk.
• Filmpjes en informatie beschikbaar stellen op de gemeentelijke website, OlstenWijhe.nl en Huis aan Huis;
• Maandelijks inloopspreekuur;
• Algemene bewonerscommunicatie (kernenbezoeken, Plaatselijk Belang, markt enz.);
• Bewonersavonden met uitleg van fase twee Omgekeerd Inzamelen.
In het communicatietraject worden de evaluatiegegevens benut van partnergemeenten, die Omgekeerd Inzamelen tweede fase inmiddels hebben ingevoerd.
FINANCIËLE CONSEQUENTIES
De ROVA heeft berekend, hoe de kostenontwikkeling verloopt bij de invoering van de tweede fase Omgekeerd Inzamelen. Ten opzichte van de andere drie scenario’s gaan de inzamelkosten per huishouden direct na invoering van fase twee omlaag en is het resultaat na drie jaar positiever (lagere inzamelkosten per huishouden). Naar verwachting zal de investering van € 180.000, – in ongeveer drie jaar worden terugverdiend. Hieruit blijkt dat scenario 1 (conform het raadsbesluit van 18 november 2013) financieel het beste resultaat oplevert.
AANPAK/UITVOERING
Hieronder treft u de planning aan van de verschillende maatregelen en acties, die wij uitvoeren gedurende de koers naar invoering Omgekeerd Inzamelen tweede fase. 
VOORSTEL
Wij stellen u voor in te stemmen met de voorgestelde koers voor de invoering van de tweede fase Omgekeerd Inzamelen.
Download hier de Adviesnota B en W Omgekeerd Inzamelen 2de fase