“Buslijn 161″ tussen Deventer en Zwolle moet niet verdwijnen. Dat is de oproep die de volledige gemeenteraad van Olst-Wijhe een jaar geleden op 25 maart deed. Toen zat buslijn 161, de verbinding tussen Zwolle en Deventer nog in de gevarenzone.”Schrappen van deze bus heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid van Olst-Wijhe”, aldus de volledige lokale politiek. “Als de bus verdwijnt, willen de partijen op z’n minst een goed alternatief terug”.
Gisteravond deelde projectleider Anne Koot van de provincie Overijssel aan de aanwezigen in zaal Ripperda mee dat drie buslijnen die parallel lopen aan een andere vorm van openbaar vervoer in Overijssel worden geschrapt. Dat is onderdeel van de plannen om bij elkaar zo’n acht miljoen op een totale begroting van veertig miljoen per jaar te bezuinigen. Het betreft de busllijnen Zwolle-Deventer, Zwolle-Raalte en Zwolle-Emmen.
De gemeente en de provincie hadden samen een brainstormsessie georganiseerd om van inwoners en belangenorganisaties te vernemen hoe zij hier tegenover staan. Er was behoorlijk wat kritiek op het schrappen van de verbinding. Niet alleen over de genoemde reizigersaantallen waren de nodige twijfels, maar ook over de gevolgen. Volgens de provincie worden voor alle verplaatsingen door haar inwoners voor maar 1% daarvan de bus gebruikt en voor 2% de trein. Wilfred Vruggink van Plaatselijk Belang Olst kent deze cijfers, hij merkte op dat als je even naar de buurtsuper 20 meter verderop loopt, dit ook wordt gezien als een verplaatsing. De cijfers geven dus een vertekend beeld omdat afstanden niet worden meegewogen.
De lokale overheden hebben oog voor het directe financiële voordeel van het schrappen van buslijnen. Door mensen uit de zaal werden zij gewezen op de financiële nadelen: Mensen gaan in dorpen in onze gemeente wonen, mede door de aanwezigheid van goed openbaar vervoer. „Wij hebben drie kinderen tussen 8 en 13 jaar en zijn juist hier gaan wonen, omdat het openbaar vervoer zo goed is geregeld”, zei een bewoonster van Den Nul.” Ga je daar in snijden, dan worden deze plaatsen minder aantrekkelijk om in te wonen, met alle gevolgen van dien. Schade hierdoor is niet direct meetbaar, de bezuiniging wel. Ook werd vanuit de zaal de vraag gesteld waarom het busstation in Zwolle voor zoveel geld werd verbouwd, als er buslijnen worden wegbezuinigd. Er werd voorgesteld om het busstation niet te verbouwen en de buslijnen in stand te houden.
Na de pauze werd er in groepjes nagedacht over alternatieven voor de buslijn. Eén initiatief blijkt al in een ver gevorderd stadium. Het platform Duurzaam Olst-Wijhe is bezig met een (elektrische) deelauto. Inwoners kunnen deze auto reserveren en gebruiken op het moment dat zij deze nodig hebben, zodat zij niet zelf meer een (tweede) auto hoeven te hebben. Andere alternatieven kunnen zijn het vaker gebruiken van de fiets, aanschaf van een elektrische fiets, buurtbus, deelauto’s. vrijwilligers die op basis van vergoeding andere personen vervoeren met hun eigen, of met een beschikbaar gestelde auto, enzovoorts.
‘De oplossing’ is nog niet voorhanden, of die er komt is ook nog niet zo zeker als het doorgaan van de bezuinigingen.